" تغییر ارزش ها بوجود اورنده امواجی هستند .

اما تو همیشه می خواهی این امواج را نادیده بگیری .

ذهن های نیمه منجمد نیاز به گرم شدن دارد   .

اما تو سردی می افرینی .

گفتم حقیقت ثابت می شود .

گفتی اسان نخواهد بود .

دردت را می شناسم و می توانم درمان کنم اگر تو بخواهی ."

 

 

 

دختران و پسران متفاوت یاد می گیرد


این باور غلط در ذهن خیلی از افراد شکل گرفته که یادگیری پسران بیش از دختران است و حتی گاهی خیلی از این افراد
معتقدند که استعداد و هوش پسران بیشتر است. اما تحقیقات چیز دیگری را می‌گوید و آن اینکه یادگیری مهارت ها و علوم در این دو جنس به گونه ای متفاوت اتفاق می‌افتد و در واقع دختران و پسران به طور متفاوت مهارت ها را یاد می‌گیرند و این صرفا به این معنی نیست که جنسیت پسر از نظر یادگیری و هوش برتر از جنس مونث است .

تفاوت‌های مغزی و عملکرد تحصیلی
بررسی‌ها نشان داد‌ه‌اند اغلب اشکالات و ناراحتی بچه‌ها در مدارس ناشی از بی‌تفاوتی و در نظر نگرفتن تفاوت‌های جنسیتی است. در عملکرد تحصیلی دو جنس، دخترها بیشتر درس می‌خوانند، نمرات بهتری هم می‌گیرند و در کلاس هم ساکت‌تر هستند.

از سوی دیگر پسرها نمرات بدتری می‌گیرند و بیشتر سر و صدا می‌کنند و حرف می‌زنند. بار دیگر این طبیعت کلی دو جنس مونث و مذکر است. پسرها تکانه‌ای‌تر هستند و دخترها ساکت‌تر، پسرها اصولا سرکلاس درس پر سر و صداتر هستند و دخترها ساکت‌تر.

دخترها ملاحظه‌کارتر هستند و پسرها پر سر و صداتر، پرخاشگرتر و رقابت‌آمیز. بخصوص هنگام بلوغ جنسی و در نوجوانی، دخترها
و پسرها سرکلاس درس بیشتر تحت‌تاثیر هورمون‌های خود با هم متفاوت می‌شوند.

وقتی به لحاظ عصب‌شناختی به تسلط دخترها در بعضی از جنبه‌های خواندن و نوشتن و به تسلط پسرها در برخی از جنبه‌های ریاضیات و علوم نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مغز دخترها و پسرها حالت علمی دارد. با آن که تلاش شده است
نقطه ضعف دخترها در ریاضیات و علوم برطرف شود، هنوز در حد عالی می‌بینیم که پسرها در ریاضیات و فیزیک جلوتر از دخترها هستند.

تفاوت‌های رشدی و ساختاری

در اغلب موارد رشد زمانی مغز دخترها سریع‌تر از مغز پسرها رخ می دهد. دخترها یک سال زودتر از پسرها به مهارت‌های کلامی می‌رسند. به همین سبب است که در اغلب مواقع دختران پیش‌دبستانی سریع‌تر از پسرها خواندن را یاد می‌گیرند و فهرست لغات و کلماتی که می‌‌دانند در مقایسه با پسرها بیشتر است.

رشد مغز در نوزادان بیشتر در نیمکره سمت راست شروع می‌شود و بعد از آن به نیمکره چپ می‌رسد. در دخترها حرکت به سمت چپ مغز زودتر اتفاق می‌افتد.

دخترها در مقایسه با پسرها داده‌های اطلاعاتی حسی بیشتری را دریافت می‌کنند. دخترها در مجموع بهتر می‌شنوند، حس بویایی قوی‌تری دارند و به کمک سر انگشتان و پوست خود
اطلاعات بیشتری را دریافت می‌کنند.

دخترها از توانمندی کلامی بیشتری برخوردارند. از این‌رو در جریان فرآیند یادگیری می‌بینیم دخترها در حال یادگیری از کلمات استفاده می‌کنند، اما پسرها اغلب در سکوت درس می‌خوانند. پسرها در مجموع به مراتب کمتر حرف می‌زنند، حال آن که در میان دختران چنین چیزی نیست.

 پسرها و به طور کلی جنس مذکر در بخش‌هایی از مغز سمت راست خود با پیشرفت‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه این رشد توانایی‌های فضایی مانند اندازه‌گیری، طراحی‌های مکانیکی و خواندن نقشه و جغرافی برای آنها ساده‌تر است.

منیع : سلامتیران

روانپژوه