نگاهی به افسردگی و پیامدهای آن بر یادگیری دانش آموزان قسمت اول

 

 

 

 

 

 

.  .  .

تو را دوست می دارم و ندارم

چرا که این آغاز عشق توست

آغازی به بی نهایتی که پایانش نیست

و دوستت نمی دارم

زان رو که جاودانه ای

 

 

عشق من دو گونه زیست می کند

 

 

عاشقت هستم وقتی که عاشقت نیستم

و تو را دوست می دارم وقتی که دوستت نمی دارم

 

 

 پابلو نرودا

 

نگاهی به افسردگی و پیامدهای آن بر یادگیری دانش آموزان

تشدید انزوا در کنج تنهایی

 

طی دو دهه گذشته، افسردگی کودکان مورد توجه فزاینده یی قرار گرفته است . طبق برآورد های صورت گرفته ، 5/2 تا 4
      درصد از کودکان به لحاظ بالینی افسرده هستند و این نکته که متوسط اختلال افسردگی کودکان و نوجوانان 7 الی 9 ماه است ، بسیار اهمیت دارد چرا که ممکن است افسردگی یک کودک در تمام طول سال تحصیلی بهبود نیابد و در یادگیری وی 
      ایجاد اختلال کند .

به طور کلی علائم هیجانی افسردگی در کودکان به صورت 
     غمگینی، کناره گیری یا انزوای اجتماعی ، شکایت های جسمانی، کم اشتهایی یا پراشتهایی، بی اختیاری ادرار یا بی اختیاری مدفوع، بی میلی برای رفتن به مدرسه و کاهش عملکرد مدرسه بروز می یابد .

در مورد علل افسردگی می توان گفت   
      گاه ممکن است علت افسردگی به سادگی شناسایی شود ، مثلاً هنگامی که والدین یک کودک طلاق می گیرند  . یا ممکن است علت ، کمتر آشکار باشد و تشخیص آن نیز دشوار
      باشد . ممکن است افسردگی برخی کودکان واکنش به یک عامل استرس زای خاص نباشد  
      بلکه افسردگی مزمن باشد که این افسردگی می تواند یک سال به طول انجامد  .

در اینجا آنچه بسیار حائز اهمیت است، این است که افسردگی می تواند تاثیر بسزایی بر نارسایی های یادگیری و عملکرد تحصیلی کودک داشته باشد و اغلب کودکان افسرده دوره های افت تحصیلی را تجربه می کنند .

 از سوی دیگر، نارسایی ها و اختلالات یادگیری که شامل نارسایی در زبان شفاهی، نارسایی در خواندن، نارسایی 
      در نوشتن و نارسایی در ریاضی است نیز می تواند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به اختلال هیجانی چون افسردگی در دانش آموز شود .   

  امروزه بسیاری از پژوهشگران دریافته اند که دانش آموزان مبتلا به نارسایی های یادگیری در مقایسه با همکلاسی های خود ، افسردگی بیشتری را تجربه می کنند .

طبق تحقیقات به عمل آمده ، کودکانی که برای درمان افسردگی به مراکز سلامت روانی ارجاع می شوند ، به طور مشابهی در مقایسه با سایر کودکان بدون افسردگی ، دارای 
      میزان بالاتری از ناتوانی های یادگیری هستند .

 در مورد علل وجود افسردگی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری می توان گفت زمانی که این دانش
      آموزان قادر نیستند شکست های ناشی از نارسایی های یادگیری خود را تحمل کنند یا با این نارسایی ها سازگاری پیدا کنند، احساس درماندگی و ناامیدی می کنند

    
      مثلاً دانش آموزی که اطرافیان ، وی را «تنبل» یا «کودن» می خوانند، نهایتاً ممکن است به خودانزجاری برسد و همین امر باعث افسردگی در وی شود  . علاوه بر این، دیدگاه دیگران به کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری نیز می تواند بر شدت
      احساس شرمندگی و در نتیجه افسردگی دانش آموز بیفزاید . گاه ممکن است آموزگاران و همچنین مشاوران حمایتی با دانش آموز مبتلا به نارسایی یادگیری به گونه یی 
      صحبت کنند که حاکی از ناتوانی او باشد یا گمان کنند نارسایی های کودک توانایی انجام فعالیت های کلاسی همانند همسالانش را به وی نمی دهد

. . .

روانپژوه
منبع :روزنامه
      اعتماد پنجشنبه 30 مهر 1388

 
گیتی اسدی
کارشناس ارشد روان سنجی 

 

/ 44 نظر / 165 بازدید
نمایش نظرات قبلی
غریبه

سلام شعر زیبایی انتخاب کردی من غروب عشق خود را در نگاهت دیده ام من بنای آرزوها را زهم پاشیده ام آنچه باید من بفهمم این زمان فهمیده ام در دل خود من به عشق پوچ تو خندیده ام [گل][گل][گل] موفق باشی

رعد.ا

خیلی ممنون از اینکه هستید اینجا وآنجا. فعلا فقط وقت شده جواب کامنتهای آنجا را بدهیم که حسابی ما را خجالت دادید ! کاش کمی هم نقد چاشنی این چوب کاریها می شد. باتشکر.ضمنا یکی از طرفدارهای این پستتان خودمان هستیم .ممکن است این آقای دماغ بیاید بعدا بخاطر اینکه خرابمان کند رای منفی دهد برای همین باید اعلام موضع می نمودیم .به این میگند بصیرت!![گل]

نیلوفر

سلام. خوبی؟ اومدم یه سر بزنم ببینم آپ نکردی؟[گل] راستی با یه خاطره ی دزدی که چهارشنبه در شهر ما اتفاق افتاد آپم. خوشحال میشم از حضورت.[گل][گل][گل][گل]

هوشنگ

پابلو نرودا چقدر زیبا تضاد رو در عشق بیان کرده[گل] سلام

آرزو اولیازاده

هر چه مینگرم و جستجو میکنم رد پایی از نوشته خودت نمیبینم بی بی جان مهربانم پس کوووو؟؟ منتظرم بخوانم شاد باشی لاله واژگون[چشمک][قلب][قلب]

بهرام

سلام از حضورت ممنون كاملا حق با شماست موفق باشيد بهرام [گل][گل][گل]