دلبستگی

 

 



از تمام رمز و راز های عشق
جز همین سه حرف
جز همین سه حرف ساده ی میان تهی
چیز دیگری سرم نمی شود
من سرم نمی شود
...ولی....
راستی
دلم که می شود


قیصر امین پور

دلبستگی

 

 

یکی از مهمترین ویژگی های انسان توانایی در شکل دادن به روابط بین فردی و حفظ آن است . این روابط که برای هر یک از ما جهت حفظ بقاء، تولید مثل، عشق، شغل و... کاملاً ضروری است ، شکل های مختلفی به خود می گیرد؛ اما رضایت بخش ترین این روابط با خانواده، دوستان و نزدیکان صورت می گیرد؛ این چرخه روانی– عاطفی روابط، از طریق یک پیوند عاطفی اتفاق می افتد که به آن «دلبستگی» می گویند

  
 دلبستگی دارای اشکال مختلفی بین انسان ها می باشد، مانند دلبستگی بین معلم و شاگرد، استاد و دانشجو، بستگان و عشاق  

 منظور از دلبستگی در این بحث و در روان شناسی رشد به پیوند هیجانی کودک و مراقبش اطلاق می گردد

 برخی محققین روان شناسی رشد معتقدند دلبسته شدن کودک به مادرش در نخستین سال زندگی، مبنای محکمی برای رشد بعدی او فراهم می آورد . جان بالبی، که در زمینه دلبستگی تحقیقات بسیاری انجام داده است ، معتقد است کودک و مادر به صورت غریزی به هم دیگر وابستگی پیدا می کنند . به اعتقاد وی کودک با غان و غون کردن، لبخند زدن و سینه خیز رفتن سعی می کند مادر را نزدیک خودش نگه دارد. به این صورت کودکان به خصوص در شش ماه دوم زندگی نشانه هائی از دلبستگی را به افرادی خاص نشان می دهند

 شخصی که کودک به او دلبسته می شود، "تکیه گاه دلبستگی" نامیده می شود

دلبستگی از طریق حفظ نزدیکی نوزاد به مادر، سلامتی و امنیت و بقای وی را تضمین می کند. به همین دلیل است که "بالبی" پیوند دلبستگی را در کودک انسان یک نیاز اولیه  اساسی می داند . به-عبارت دیگر همه انسان ها تحت تأثیر پیوندهای دلبستگی اولیه خود قرار دارند اما اینکه این تأثیرات مثبت یا منفی، سالم یا بیماری زا باشند، به کیفیت پیوند دلبستگی بستگی دارد

 
 بالبی تصریح می کند که یک پیوند دلبستگی اختصاصی و قطع نشده با یک شخص خاص، لازمه ی تحول سالم و غیر مرضی فرد است و تجربه  ایمنی در کودک پایه و زیربنای کنش وری سالم روانی و ذهنی است. از سوی دیگر یک رابطه ی دلبستگی ناایمن ، نهایتاً منجر به شخصیتی می شود که مشخصه آن بی اعتمادی، شکنندگی و مشکلاتی در زمینه های مربوط به همدردی با دیگران، حساسیت، خشنودی و ارضاء هیجانی در روابط عاطفی نزدیک می باشد

 بالبی، معتقد است شیوه-های مختلف کنش متقابل بین کودک و مراقبانش باعث شکل گیری سه سبک دلبستگی ایمن، ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی- دوسوگرا  می شود

 
بنابر نظریه‌های روانکاوی و کردارشناسی، احساس درونی محبت و ایمنی که از رابطه دلبستگی سالم حاصل می‌شود، به تمام جنبه‌های رشد روانی کمک می‌کند . بررسی طولی گسترده‌ای هماهنگ با این دیدگاه، معلوم کرد افرادی که در کودکی دلبسته ایمن بودند، توسط معلمان پیش دبستانی خود، از لحاظ اعتماد به نفس، شایستگی اجتماعی، یاریگر و محبوب بودن، عالی ارزیابی شدند


در مقابل، همسالان دلبسته اجتنابی آنها به صورت منزوی و آنهایی که دلبسته دوسوگرا بودند ، مخرب و دشوار ارزیابی شدند. بعد از اینکه این کودکان را دوباره در 11 سالگی در اردوی تابستانی بررسی کردند، معلوم شد آنهایی که در نوباوگی ایمن بودند، روابط مطلوبی با همسالان داشتند و مهارت‌های اجتماعی آنها بهتر بود

 

 

 

نگارش  فاطمه مهرداد   

روانپژوه.

/ 42 نظر / 12 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سعید

به نام خدا سلام دوست عزیز ممنونم از حضور و نظر زیبایتان . همیشه شاد و سلامت و موفق باشید .

نیما

دل رو نمی شه گولش زد فقط دل می تونه عقل رو گول بزنه

آرزو اولیازاده

سلام نازنین شعر زیبایی از شاعر عزیزم قیصر امین پور گذاشتید خیلی دوست داشتم همیشه به یادتان هستم لاله واژگون[خجالت][قلب][قلب]

آرزو اولیازاده

قبول دا رم فقط دل عقلو گول میزنه ای دل صاحبدار تو چه کردی با ما شاد باشی کهربان لاله واژگون[گل]

فائزه

گل اگر خار نداشت دل اگر بی غم بود اگر از بهر پرستو قفسی تنگ نبود زندگی عشق اسارت قهر آشتی همه بی معنا بود [گل]

امیریان

درود به بزرگ بانوی گرامی متشکر که سر زده بودید . دلتنگی ازارم میداد . شادی برای شما [گل]

تردید

آدم برفی چقدر قشنگ نگات می کنه! این دلبستگی خیلی بدجنسه.

مهرداد نصرتی

سلام. به روزم. كرم نما و فرود آ كه خانه خانه توست. يا حق!

ساحل

salam web jaleb va ghashangi darin be man ham sar bezanin khoshhal misham http://pahayepiyade.persianblog.ir

سلام جالب بود مرسی اینم وبلاگ منه