آشنایی با خصوصیات جنسی کودکان و نحوه مدیریت آن قسمت اول

 

 

 


من دلم می‌خواهد
 
خانه‌ای داشته باشم پر دوست
کنج هر دیوارش
دوست‌هایم بنشینند آرام
گل بگو گل بشنو

هر کسی می‌خواهد
وارد خانه پر عشق و صفایم گردد
یک سبد بوی گل سرخ
به من هدیه کند

شرط وارد گشتن
شست و شوی دل‌هاست
شرط آن داشتن
   یک دل بی رنگ و ریاست

بر درش برگ گلی می‌کوبم
روی آن با قلم سبز بهار

می‌نویسم  ای یار
خانه‌ی ما اینجاست

 تا که سهراب نپرسد دیگر
" خانه دوست کجاست؟  " 
 

 فریدون  مشیری

 

 

 

آشنایی با خصوصیات جنسی کودکان و نحوه مدیریت آن

 

دکتر سعید اکبری حقیقت – روانپزشک – مشاور امور تربیتی کودک ونوجوان

کنجکاوی کودکان در مورد مسایل جنسی از جمله مواردی است که والدین در مواجه با آن احساس سردرگمی می کنند . شاید مهم ترین عامل این سردرگمی دیدگاه والدین نسبت به بچه ها درباره مسایل جنسی است . پرسش کودکان در این زمینه در جهت کنجکاوی آنان نسبت به دنیای درون و برون خود بوده و با مفاهیم روانی جنسی دوران بزرگ سالی متفاوت است . کودکان همچون بزرگسالان به این موضوع نمی نگرند و باورهای خاص خود را در این زمینه دارند . در مدیریت صحیح این مسایل ، بدیهی است که آشنایی والدین با روند رشد روانی جنسی کودکان و نحوه برخورد با آن در تحکیم تعامل با فرزندان و گذر از این مرحله بسیار کمک کننده خواهد بود .

در این زمینه ابتدا توضیحاتی در مورد ویژگی های رشدی روانی جنسی کودکان ارائه شده و در ادامه در رابطه با چگونگی اداره مناسب این روند رشدی راهکارهایی پیشنهاد خواهد شد .

 از بدو تولد و هنگامی که والدین متناسب با انتظارات جنسی مربوط به جنسیت کودک به او لباس می پوشانند و رفتار می کنند ، تفاوت جنسیتی مشهود است . روند رشد جنسی کودک دارای بعد روانی و بعد جسمی است و بعد از دوره نوزادی رشد جنسی عمدتا به مرحله روانی رشد متمرکز است ، در مورد بلوغ و رشد روانی جنسی کودکان می توان سه مرحله را شرح داد   : 

رشد هویت جنسی  -  نقش جنسیتی -  ارتباطات جنسیتی

رشد هویت جنسی درک کودک از خود به عنوان دختر یا پسر بودن و اعتقاد راسخ به آن هویت جنسیتی نامیده می شود . هویت جنسیتی در سن 18 ماهگی ظاهر و اغلب تا سنین 4 – 2 سالگی تثبیت می شود . دو سوم کودکان بین سنین 7 – 3 سالگی جنس خود را بر اساس شواهدی چون طرز لباس پوشیدن و مدها می دانند . هر چند دامنه وسیعی از تفاوت های فردی در زمان بندی هویت جنسیتی وجود دارد ، دختران هویت جنسیتی خود را در سنین پایین تری نسبت به پسران کسب می کنند . با وجود اینکه عوامل فرهنگی اجتماعی نیز در شکل گیری آن دخیل می باشد ولی بخش عمده کسب هویت جنسیتی درونی وذاتی است .

 

نقش جنسیتی ، رفتاری است که جامعه برای هر جنس به رسمیت می شناسد و مستلزم همانند سازی با رفتار های زنانه و مردانه مقبول فرهنگ است . نقش جنسیتی شکل گیری رفتار بر اساس هویت جنسی است که هماهنگ با آن نمایان می شود . شگفت آور نیست که در این زمینه تفاوت های فرهنگی چشمگیری وجود دارد . بین سنین 4-3 سالگی عمده پسران ترجیحات پسرانه را در انتخاب دوستان ، اسباب بازی ها و فعالیت های مردانه نشان می دهند . پسرها  بیشتر از دخترها به بازی های خشن و پر سر و صدا می پردازند . مادرها بیشتر با دخترانشان صحبت می کنند و پدر ها بیشتر به پسرها توجه می کنند . دخترها عروسک بازی را ترجیح می دهند و پسرها با تفنگ بازی می کنند .استقلال بازی های فیزیکی و پرخاشگری در پسرها و وابستگی ، بیان صمیمیت در دختر ها تشویق می شود . از لحاظ زیست شناسی پرخاشگری جسمانی پسرها بیشتر از دخترهاست و توقعات والدین بخصوص انتظارات پدر ، این صفات را تقویت می کند .

 .  .   .

 

دنیای کودک تبریز

http://donyayekoodak.blogfa.com

 

/ 28 نظر / 8 بازدید
نمایش نظرات قبلی
بهرام

سلام از حضورت ممنون دوست عزيز مقايسه بعهده شماست بهرام [گل][گل][گل]

بهرام

سلام از حضورت ممنون خوشحالم که این عکس باز شده متشکرم بهرام [گل][گل][گل]

محمد

سلام دوست من امروز صاعقه بوی قتلگاه گرفته منتظرم[گل]

بهرام

سلام از حضورت ممنون بهرام [گل][گل][گل]

آرزو اولیازاده

سلام مهربان همه چیز عالیه مثله همیشه دوستت دارم لاله واژگون[قلب][ماچ][ماچ]

بهرام

سلام از حضورت ممنون شاد و خرم باشيد بهرام [گل][گل][گل]

بهرام

سلام از حضورت ممنون بلي ايراني از هيچي يك چيز درست ميكند موفق باشيد بهرام [گل][گل][گل]

بهرام

سلام مرسي ممنون مثل اينكه دلت خنك شد چون هميشه از اين انتقاد ميكردي چرا همه چيز در باره خانمها مينويسي خدا نگهدار بهرام [گل][گل][گل]

بهرام

سلام از حضورت ممنون كاملا حق با شماست متشكرم بهرام [گل][گل][گل]

بهرام

سلام از حضورت ممنون موفق باشيد بهرام [گل][گل][گل]